STATUT ZWIĄZKU STOWARZYSZEŃ
„POLSKA FEDERACJA PILOTAŻU I PRZEWODNICTWA”
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
Polska Federacja Pilotażu i Przewodnictwa zwana dalej Federacją, jest związkiem stowarzyszeń działającym na podstawie ustawy z dnia 7.04.1989 r. „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz.U. nr 20, poz. 1104 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie Statutu Federacji.
Federacja współpracuje z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 i 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. „o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”. (Dz.U. nr 96, poz. 873).
§ 2
Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Federacja może prowadzić działalność poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
Federacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie i charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
Siedzibą Federacji jest miasto Poznań.
§ 3
Federację powołuje się na czas nieoznaczony.
Federacja ma prawo używania znaków, odznak oraz pieczęci wyróżniających ją spośród innych organizacji.
Rozdział II
Cele i sposoby realizacji
§ 4
Federacja została powołana i działa w celu:
integracji środowiska osób pełniących funkcje pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
reprezentowania interesów środowiska pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
inicjowania i kreowania działań społecznych i gospodarczych na rzecz pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
rozwoju krajoznawstwa oraz pogłębiania znajomości kultury materialnej,
nauki i oświaty oraz edukacji turystycznej,
opracowywania, rozwijania i koordynacji działań na rzecz podnoszenia jakości obsługi ruchu turystycznego,
rozwijania wypoczynku krajoznawczego dzieci i młodzieży,
podnoszenia kwalifikacji zawodowych pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
współpracy z podmiotami realizującymi cele i zadania na rzecz turystyki,
innych działań sprzyjających rozwojowi statutowych celów Federacji.
§ 5
Dla osiągnięcia powyższych celów Federacja:
współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej oraz wszystkimi podmiotami działającymi w zakresie turystyki,
współpracuje z osobami fizycznymi i wszelkimi podmiotami (zarówno posiadającymi osobowość prawną, jak i jej nie posiadającymi) realizującymi cele i zadania w zakresie ruchu turystycznego.
kształci i doskonali kadry turystyczne,
prowadzi działalność wystawienniczą i wydawniczą,
organizuje seminaria i konferencje,
prowadzi działalność integrującą pilotów wycieczek i przewodników turystycznych poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską oraz turystyczną,
przeprowadza badania popytu i podaży na usługi przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
organizuje wyjazdy studyjne i szkoleniowe,
prowadzi inne działania służące pilotom wycieczek i przewodnikom turystycznym.
Federacja może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, polegającą w szczególności na:
działalności wystawienniczej i wydawniczej,
organizowaniu seminariów i konferencji,
działalności integrującą pilotów wycieczek i przewodników turystycznych poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską oraz turystyczną,
badaniach popytu i podaży na usługi przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia będzie służył realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy ich członków.
Rozdział III
Cłonkowie, ich prawa i obowiązki
§ 6
Członkowie Federacji dzielą się na:
zwyczajnych
wspierających
honorowych
§ 7
Członkami zwyczajnymi mogą być podmioty posiadające osobowość prawną zrzeszające pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, które złożą pisemną deklarację o przystąpieniu do Federacji.
Przyjęcie i skreślenie z listy członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały Zarządu.
Członek zwyczajny dzieła poprzez swoich przedstawicieli, którzy w jego imieniu realizują wszystkie prawa i obowiązki członka wynikające z przynależności do Federacji.
Członkowie założyciele Federacji stają się członkami zwyczajnymi Federacji z chwilą zarejestrowana związku stowarzyszeń.
§ 8
Członkami wspierającymi Federacji mogą być osoby prawne , które dla poparcia działalności Federacji zadeklarują stałą składkę lub inną formę wsparcia rzeczowo- finansowego i złożą pisemną deklarację o przystąpieniu do Federacji.
Członkami wpierającymi Federacji mogą być podmioty zagraniczne, w tym nie mające siedziby na terytorium RP, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Przyjęcie i skreślenie z listy członków wspierających następuje na podstawie wniosku Zarządu.
Osoby prawne, będące członkami wpierającymi Federacji, działają poprzez swoich przedstawicieli.
§ 9
Członkami honorowymi Federacji mogą być osoby prawne lub fizyczne szczególnie zasłużone w urzeczywistnianiu celów Federacji.
Nadanie godności członka honorowego Federacji następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Federacji na wniosek Zarządu Federacji.
§ 10
Członkowie zwyczajni Federacji posiadają prawo:
wybierani i bycia wybieranym do władz Federacji,
uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Federacji,
korzystania z materiałów i pomocy organizacyjnej Federacji,
zgłaszania do władz Federacji wniosków i uwag dotyczących działalności Federacji,
współuczestniczenia w tworzeniu programu pracy Federacji i jego realizacji.
§ 11
Członek zwyczajny Federacji zobowiązany jest do:
wypełniania zadań wynikających z funkcji pełnionych w Federacji,
terminowego opłacania składek członkowskich i innych zobowiązań na rzecz Federacji,
przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał władz Federacji.
§ 12
Członek wspierający ma te same prawa, co członek zwyczajny, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz uczestnictwa z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Federacji, a do jego obowiązków należy przestrzeganie postanowień statutu i wypełnianie zadeklarowanych świadczeń.
§ 13
Członek honorowy ma prawo udziału w zebraniach Stowarzyszenia z głosem doradczym, bez czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 14
Utrata członkowstwa zwyczajnego następuje z chwilą:
dobrowolnej rezygnacji złożonej na piśmie,
utraty osobowości prawnej,
podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Federacji o skreśleniu z listy członków w przypadku:
nie wypełniania obowiązków statutowych, w szczególności z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres co najmniej szczęściu miesięcy pomimo pisemnego upomnienia,
rażącego działania przynoszącego ujmę dobremu imieniu Federacji.
Rozdział IV
Władze Federacji
§ 15
Władzami Federacji są:
Walne Zebranie,
Zarząd,
Komisja Rewizyjna.
§ 16
Kadencja władz wybieralnych trwa trzy lata.
Dział I
Walne Zebranie Federacji
§ 17
Najwyższą władzą Federacji jest Walne Zebranie Federacji zwoływane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
Zwyczajne Walne Zebranie Federacji zwołuje Zarząd Federacji co najmniej jeden raz w roku kalendarzowym.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Federacji zwołuje Zarząd Federacji na wniosek: Komisji Rewizyjnej Federacji, 1/4 liczby członków zwyczajnych Federacji lub z własnej inicjatywy w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zebranie Federacji rozpatruje wyłącznie sprawy, dla których zostało zwołane.
O miejscu, terminie i proponowanym porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania Federacji powiadamia Zarząd Federacji w formie pisemnej co najmniej na 30 dni, zaś w przypadku Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Federacji, na co najmniej 14 dni przed wyznaczoną datą.
Z głosem stanowiącym biorą udział w Walnym Zebraniu Federacji wszyscy członkowie zwyczajni. Każdemu przysługuje jeden głos. Głos doradczy przysługuje członkom wspierającym i honorowym Federacji oraz osobom zaproszonym.
Uchwały Walnego Zebrania Federacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 składu członków zwyczajnych Federacji z wyłączeniem §§ 31 i 32 niniejszego Statutu.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania Federacji należy:
ustalanie i podejmowanie głównych kierunków organizacyjnych i programowych Federacji,
uchwalanie wysokości składki członkowskiej i zasad jej pobierania,
uchwalanie budżetu Federacji,
podejmowanie uchwał w sprawie zmian Statutu Federacji,
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Federacji i Komisji Rewizyjnej Federacji,
podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Federacji na wniosek Komisji Rewizyjnej Federacji,
podejmowanie uchwał zatwierdzających regulaminy pracy Zarządu Federacji i Komisji Rewizyjnej Federacji,
podejmowanie uchwał zatwierdzających plany finansowe Federacji,
rozpatrywanie wniosków wnoszonych przez Zarząd Federacji, Komisję Rewizyjną albo członków Federacji, w tym wniosków w sprawie przyznania członkom władz Federacji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia związanego z pełnieniem funkcji w Federacji,
podejmowanie uchwał i wyrażanie opinii w sprawach szczególnej wagi związanych z zakresem działalności Federacji,
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Federacji i przeznaczeniu jej majątku,
wybieranie i odwoływanie w głosowaniu tajnym członków Zarządu Federacji i członków Komisji Rewizyjnej- wybrane organy konstytuują się w ciągu 7 dni od daty Walnego Zebrania Federacji,
podejmowanie decyzji o przystąpieniu do innych organizacji,
rozpatrywanie skarg, wniosków i odwołań członków Federacji na działalność organów statutowych Federacji.
§ 19
Nie udzielenie Zarządowi Federacji absolutorium jest równoznaczne z odwołaniem Zarządu Federacji.
Dział II
Zarząd i Prezes Federacji
§ 20
Zarząd Federacji składa się z trzech do siedmiu osób, w tym Prezesa Zarządu, wybieranego przez Zarząd spośród jego członków.
Członkowie Zarządu Federacji konstytuują się na swoim pierwszym posiedzeniu.
Zasady i wysokość wynagradzania Zarządu Federacji określa uchwała Walnego Zebrania Federacji.
W razie ustąpienia lub odwołania członka w trakcie trwania kadencji Zarządu, uzupełnienia składu dokonuje Zarząd poprzez kooptację spośród przedstawicieli członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Liczba dokooptowanych członków Zarządu nie może przekroczyć 1/3 członków Zarządu.
§ 21
Do kompetencji Zarządu Federacji należy:
wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Federacji,
podejmowanie wszelkich uchwał i decyzji nie zastrzeżonych dla kompetencji innych władz statutowych Federacji niezbędnych dla prawidłowej statutowej działalności Federacji,
podejmowanie decyzji w sprawach prowadzenia działalności gospodarczej,
zarządzanie majątkiem i funduszami Federacji,
spółdziałanie z instytucjami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami politycznymi o społecznymi oraz wszelkimi innymi podmiotami w sprawach dotyczących działalności statutowej,
opracowanie regulaminu pracy Zarządu i planu gospodarki finansowej Federacji.
Do kompetencji Prezesa Federacji należy w szczególności:
kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Federacji na zewnątrz,
podejmowanie decyzji w sprawach zatrudniania pracowników do prowadzenia spraw Federacji,
wykonywanie uchwał i decyzji Zarządu Federacji.
§ 22
Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa Federacji lub upoważnionego członka Zarządu Federacji w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
Uchwały Zarządu Federacji wymagają zwykłej większości głosów przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu Federacji.
§ 23
Zarząd Federacji w celu właściwego wykonywania zadań może utworzyć Biuro Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa.
Komisja Rewizyjna Federacji jest statutowym organem powołanym do kontroli i nadzoru Federacji, odrębnym od organu zarządzającego i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru.
Komisja Rewizyjna Federacji składa się z trzech członków, w tym z Przewodniczącego, wybieranego przez Komisję Rewizyjną. Członkowie Komisji Rewizyjnej konstytuują się na swoim pierwszym posiedzeniu.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w Federacji,
a ponadto:
nie mogą być członkami zarządu, ani pozostawać z członkami zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
Członek Komisji Rewizyjnej może być w każdej chwili odwołanych uchwałą Walnego Zebrania Federacji, W razie odwołania członka Komisji Rewizyjnej jego ustąpienia, Komisja Rewizyjna dokonuje uzupełnienia składu poprzez kooptację spośród przedstawicieli członków zwyczajnych Federacji. Liczba dokooptowanych członków Komisji Rewizyjnej nie może przekroczyć 1/3 składu Komisji.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności bezwzględnej większości członków.
Członkowie Komisji Rewizyjnej z tytułu pełnionej funkcji mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż wynagrodzenie określone w art. 8, pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. nr 26/2000, poz. 306 z późniejszymi zmianami).
§ 25
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
bieżące kontrolowanie zgodności działalności Federacji z przepisami prawa, Statutem oraz uchwałami Wlanego Zebrania Federacji i Zarządu Federacji,
kontrola co najmniej jeden raz w roku całokształtu działalności Federacji,
składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Federacji wraz z oceną działalności oraz wnioskami dotyczącymi absolutorium dla Zarządu Federacji,
wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Federacji,
opracowanie regulaminu pracy.
W celu wykonania zadań o których mowa w ust. 1 Komisja ma prawo żądać od Zarządu wyjaśnień ustnych i pisemnych oraz niezbędnych dokumentów.
§ 26
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Federacji lub upoważniony przez niego członek Komisji może uczestniczyć w obradach Zarządu Federacji z głosem doradczym.
Rozdział V
Gospodarka finansowa Federacji
§ 27
Dochód Federacji służy do realizacji celów statutowych.
§ 28
Majątek Federacji powstaje ze składek członkowskich, dotacji, pomocy zagranicznej, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności statutowej, dochodów z majątku Federacji oraz z działalności gospodarczej.
§ 29
Gospodarka finansowa Federacji jest prowadzona w oparciu o plan finansowy uchwalony przez Walne Zebranie Federacji.
Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej odpowiedzialny jest Zarząd Federacji przed Walnym Zebraniem Federacji.
Zaciąganie zobowiązań majątkowych oraz składanie oświadczeń woli rodzących skutki finansowe i prawne wymaga podpisu dwóch członków Zarządu Federacji.
Zarząd może udzielić Prezesowi lub innemu członkowi Zarządu Federacji upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Federacji.
§ 30
Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,
zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie Federacji
§ 31
Zmiany Statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Federacji podjętej większością – 2/3 głosów – przy obecności 1/2 uprawnionych do głosowania.
§ 32
Rozwiązanie Federacji wymaga uchwały Walnego Zebrania Federacji podjętej większością – 2/3 głosów – przy obecności 1/2 uprawnionych do głosowania.
§ 33
W razie podjęcia przez Walne Zebranie Federacji uchwały o rozwiązaniu Federacji, Walne Zebranie Federacji zadecyduje o przeznaczeniu majątku Federacji i powoła Komisję Likwidacyjną.
§ 34
Uchwały w sprawie zmiany Statutu i rozwiązania Federacji podlegają zgłoszeniu Sądowi prowadzącemu rejestr Federacji celem dokonania stosownych wpisów.
Rozdział VII
Rejestracja Federacji
§ 35
Komitet Założycielski Federacji lub upoważniony jego członek składa do Sądu wniosek o rejestrację wraz ze Statutem i niezbędnymi dokumentami.
Koszty rejestracji i niezbędnych opłat ponoszą członkowie założyciele w częściach równych.